bâldâbâc, bum, buf, pleosc, vâj

Zdrăngăneli de blide, vorbe, onomatopee

ritualuri de citit

with 6 comments

Ana Pauperiana mă provoacă să îmi analizez sau măcar formulez ritualurile de citit, leapșă la care mă gândesc demult și pe care azi consider că pot să o iau în brațe pe de-a-ntregul. Pentru că azi, după ceva timp, mi-am reactivat ritualurile de citit, și mi-am adus aminte cum fac asta.

Pe masa mea stau teanc o mulțime de cărți, neprăfuite dar și cam nemângâiate de multișor. Le-am adunat cu drag și curiozitate, și le-am pus aproape, să îmi fie la îndemână în caz că… Sunt mici povestioare sau romane, în română sau engleză, ficțiune sau eseuri despre etnicitate, ilustrații povestite sau idei serioase de filosofie. Toate stau la fel de nealintate, din toate am mușcat câte un pic, cu entuziasm pe care s-a așezat alt entuziasm, și tot așa până la înăbușire.

Just in case, iau o carte mică și ușoară cu mine în geantă, mai în fiecare zi. Dacă m-o apuca plictisul pe autobuz, sau dacă vreau să scap de priveliștea orașului gri-februar, să am în ce-mi vârî nasul, și să nu fie geaca domnului din față, ce se înghesuie în 32, ca noi toți. Azi e Lefebvre, dar între Teatru și Cipariu i-am răscolit două pagini, pe care le-am uitat imdiat, pierzându-mă cu privire până la ultima stație.

Când merg cu trenul îmi place să-mi fie cartea, sau măcar Dilema, companie. Le ascund în rucsac, le scot și le pun în poală înainte să îmi pun rucsacul sus, alături de sacoșa de rafie a doamnei din stânga mea, mă străduiesc să apuc locul la geam, pentru că acolo o să bată lumina mai frumos peste paginile mele. Locul la geam mă proiectează în tot felul de scenarii și gânduri, și deși frământ cartea în poală, uit de ea.

În fanteziile mele, alimentate de câteva experiențe care mi-au spus că se poate, și într-adevăr e plăcut, ritualurile mele de citit ar include un hamac cu privire peste dealuri pustii sau măcar peste întreg orașul, sau fie, măcar cu privire de la balconul meu. Ar mai fi un parc liniștit, cu frunze ce lasă umbre subtile pe pagini. Sau un câmp imens de iarbă, presărat cu flori, într-o zi caldă de toamnă, când gâzele deja nu te mai bâzâie. Și am mai văzut eu într-o revistă un colț de casă, de jos până sus fereastră, cu un divan cu perne multe, ce îmbie la întins.

bookmark

În mod real, încep ritualul meu de citit cu un slalom printre cărțile de pe birou. Mă așez, aprind lampa. Îi las lumina undeva pe perete, să nu îi simt prezența prea mult. Ceaiul e deja acolo, dulce și călduț doar.

Picioarele mi se suie pe scaun, un lotus stângaci. E probabil seară, destul de târziu, după o zi de muncă. On – și citim. www, o revistă, un post, un link, o recenzie, un eseu în pdf. Next, next, ochi mijiți, mă uit cu drag la cărțile de lângă mine. Într-o zi o să le deschid. Off.

Written by zdranga

Februarie 19, 2009 la 5:09 pm

Postat in Uncategorized

6 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Vai, mi-ai dat idei de articol cu postul tau. Hm, imi place sa citesc in pat, sub o plapuma groasa, la caldurica, unde imi motrosesc picioarele cateva minute, pana se incalzesc. Prefer berea in locul ceaiului si trebuie neaparat un pix si un carnetel langa, ca ma tem ca as pierde ceva si neaparat, neaparat trebuie sa notez.

    Citesc in parcuri vara si intrerup des lectura ca sa ma uit la oameni cum trec. Si vad funduri pe care le musc hulpav cu privirea, maini, sani, fetze… Si suprafetele sunt atat de frumoase dupa ce incerci o hermeneutica mai mult sau mai putin stangace asupra unui text!

    Apoi, ar mai fi curtea din Casa Matei, vara, cu cate un intrus-turist din ani in pasti. Imi e greu sa ma concentrez in timp ce dau foaia lenes pentru ca e o fata langa mine si as vrea sa ii mangai parul. Imi asez capul in poala ei si uit de carte. Hm, oare textele nu se deosebesc de carne? De ce imi vin incrucisarile astea in minte?

    Ar mai fi pe autobuz, cu urechile infundate in castile-caciula, ochii atintiti catre jocul acela de spatiu alb si litera neagra, iar demarcatiile sunt atat de clare, spre deosebire de griul asta de pe geam, de pe hainele FUBU REX ale oamenilor. Daaa, cartea e tzatza pura, iar eu as ejacula acum cuvinte dupa cuvinte!

    dohocampus

    Februarie 19, 2009 at 5:46 pm

  2. Pe post de errata, care arata cat de absent e umarul sau poala, as indrazni sa adaug: „lafaita pe un corp drag”. Zic doar.

    apik

    Februarie 19, 2009 at 5:47 pm

  3. @Doho: merci fain man, m-ai scăpat basma curată de ceva ce uitasem, și anume elementul ‘dă mai departe’ necesar unei lepșe. Așa că dat-am, și ai luat! Fain.
    @apik: bine, mă, dă-mă de gol, ți-o vezi tu😛

    zdranga

    Februarie 19, 2009 at 5:54 pm

  4. […] mai multe pe blogul Corei, care e zdranga rău de tot! Ce vedeţi mai jos am răspuns eu niţel exaltat & turburat  şi vă invit şi pe voi să […]

  5. Eu în pat citesc, tot cu ceai lângă; sau uneori cu vin. Tot trebuie să mă ridic dacă mă apelează cineva şi n-a intrat înca screen saverul. De regulă merge muzica, deci mai am o problemă în plus: găsitul muzicii pe care se poate citi.

    Mai citesc pe tren; este chair productiv. Am avut cărţi pe care le-am terminat într-o singură călătorie dus-întors. Înafară de asta nu-mi place să interacţionez cu necunoscuţi pe tren, deci cititul e o scuză foarte bună. Dacă se discută în compartiment sau mă bâzâie cineva îmi pun şi căştile în urechi.

    În parc am mai citit când îmi luasem ceva carte nouă şi aşteptam pe cineva. Nu prea merge să-mi iau carte la mine în oraş pentru că nu am unde o pune (am doar o geantă mică) şi nu prea mă pot concentra pentru că mă tot uit în jur sau aud zgomote care mă distrag.

    ggl

    Februarie 20, 2009 at 8:14 am

  6. 😀

    bună idee cu ritualurile imaginare.
    uite aici citesc steve talbott> devices of the soul:
    http://zenbullets.com/blog/?p=92

    ana pauper

    Februarie 20, 2009 at 9:48 am


Lasă un răspuns

